מה הסיפור שלך סוסיתא?

הבמה שלכם לכל נושאי האספנות בארץ ובעולם

מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי annetzer » ש' נובמבר 09, 2013 3:41 pm

שלום רכ פורום נכבד

מזה זמן מה, עלתה בראשי השאלה, מה קרה לתעשיית הרכב הישראלית? שאלה שחוזרת ומופיעה בכל פעם שאני קורא למשל, בעיתונים על צוותי הסטידנטים בבאר שבע, השנה גם בטכניון בחיפה ובתל אביב. כותבים על הצוותים האלה (בפקולטה למכונות), רק דברים נפלאים. על השתתפותם בתחרויות, כשכל צוות בונה רכב. והרכב הזה צריך לעמוד בסטנדרטים לא פשוטים, קבועים מראש. ועוד יותר יפה, הצוותים האלה גם זוכים במקומות טובים מאוד (40 כאלה מכל העולם, מתחרים מדי שנה באיטליה). מבלי להיכנס לפרטים בנושא זה, אני בעצם אומר לעצמי, שבעבר הרחוק, הייתה תעשייה של מכוניות בארץ. עוד כשהייתי עולה חדש, בשנות ה 70', כבר הבנתי שיש מכונית ישראלית. ואז הדברים הולכים ומסתעפים אצלי בראש, ועוד שאלות נוספות עולות. מדוע הופסק ייצור המכוניות הישראליות? מדוע רק עכשיו הסטדנטים המוכשרים האלה החלו לעסוק בפרוייקטים מהסוג הזה? וכמובן, מדוע המכוניות שהם בונים, נשארים בגדר פרוייקטים בלבד? מדוע לא לפתח פס יצור שייאחד את כל הצוותים ואולי כך ייוולד מחדש פס ייצור לאומי, כחול לבן?

הפעם אני לא אכתוב (לפחות לא בשלב זה). אבל לפי מה שהרגשתי ביום שישי הזה (8.11.13), אולי יש כאן אנשים שיכולים לתת כמה תשובות ואפילו ישמחו לעשות זאת. אז בעצם אתם אלה שתמלאו את הכתבה הזאת. איך? לי יש המון שאלות. ולכם? לבסוף אני ארצה לתת את הכבוד גם ל "סוסיתא" עצמה (האוטו הישראלי הראשון...) לומר מילה. אולי לא תחדש לנו הרבה, אבל... לדעתי זה זה נושא מעניין, ועובדה שיש אפילו מועדון סוסיתות. יתכן ונגלה כאן דברים שלא חשבנו עליהם. אז בואו נתחיל.

1. שאלה ראשונה שלא ידעתי לענות עליה היא, מדוע קראו לרכב הראשון בא"י, סוסיתא?
קבצים מצורפים
DSCN6091.jpg
DSCN6091.jpg (37.05 KiB) נצפה 7875 פעמים
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי אריהג » ש' נובמבר 09, 2013 7:07 pm

שלום רב. למען הדיוק, מעולם לא פיתחנו בישראל או ייצרנו מנועים או גירים, גם לא בסוסיתות ואינני בטוח שלא היו חלקים נוספים, כגון בלמים שלא הבאנו מוכנים. גם כיום עידן עופר מפתח בסין מכונית משפחתית 1600 מצויינת ללא כל כוונה אפילו לשווקה בארץ. אז איך ניתן כיום להתגבר על הבעיות הניצבות כיום בארץ בנושא ייצור מקומי של רכב? ישנן בעיות אין-ספור ובראשן - מימון, שכר עבודה, הכשרה וכדומה. יש כאן גם בעיה חינוכית ממדרגה ראשונה, כבר מזמן הכסף והכדאיות הם חזות הכל. אחרי כל ההקדמה המדכאת אני דווקא חושב שאפשר לעשות משהו בארץ, אפשר לייצר דגמי רכב ייעודיים מחומרים מיוחדים, כלי-רכב שיש בהם איזשהו פטנט חכם מיוחד, כלי-רכב זולים בכל ההיבטים. והפעם יש לחתור לייצור כולל וכוללני של הרכב, כולל המינוע שלו.
אריהג
 
הודעות: 746
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ירון פ. » ש' נובמבר 09, 2013 7:07 pm

ראשית אני חייב להעיר לעניין מס' הרישוי על הדגם - הוא לא מתאים לשנתון. מס' רישוי זה הונפק באיזור 1973-4 ובתקופה זו לא יוצרו "קוביות".

שנית, בארצנו הקטנה לא ניתן לייצר מכונית ראויה. הסיבה נעוצה בכדאיות כלכלית גרידא. פיתוח רכב עולה ממון רב, שכדאי רק בעבור יצרן המייצר כמויות גדולות של רכבים. כל תעשיית הרכב בעבר נשענה על חומות מכס גבוהים, מה שיצר מלאכותית ייצור והרכבות כלי רכב בארץ, שאיכותם היה מפוקפקת....
אוסף כלי רכב ללא ליאות.
סמל אישי של המשתמש
ירון פ.
 
הודעות: 723
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2007 8:13 pm
מיקום: הרצליה

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי annetzer » ש' נובמבר 09, 2013 9:20 pm

נכון. הסוסיתא החלה את דרכה כהרכבה והדגמים ראשונים הוזמנו ע"י חברת רילייאנט. יכול להיות שהמרכב יוצר בארץ? בכל אופן המנועים הובאו (ע"י יבואן של פורד דאז, א"י לאוטומוביל) מפורד אנגליה. גם שאר החלקים המכאניים יתכן מאוד והובאו ולא יוצרו בארץ. אם ההרכבה הייתה גרועה או לא, רק מי שנהג בה יכול להגיד. על דבר אחד, כן הוסכם, גם בארץ וגם בחו"ל. המכונות האלה היו פשוטות אמינות (יחסית) וקל היה לטפל בהן. וכאן אני חייב להסתמך על מקורות זרים (כי אין לי ניסיון איתן). ואם הזכרנו את החינוך, אריה , לדעתי הוא כבר כאן. העובדה שסטודנטים בשנה ד' לוקחים על עצמם כפרוייקט בניית רכב לפי מפרט מוכתב, מצביעה על תחילת דרך חינוכית, שבהמשך אולי אפשר יהיה להביא אותה ע"י פתיחת "בתי עסק קטנים", כדוגמת סדנאות באנגליה או באיטליה. גם שם לא מייצרים את המנועים או הבלמים. אבל המוצר הסופי נחשב כמותג שלהם. מה לעשות, כולם מתחילים בקטן. עם הזמן והאנשים המוכשרים של היום ניתן יהיה להגיע גם לפיתוח עצמי של רכב אמיתי. נכון שיש לנו כאן בעית מיסוי שעליה אין לי תשובה.

הדגם שבצילום לא ייצא לכביש, כך שאני לא מוטרד. אבל תודה על ההבחנה הדקה. כל הכבוד. תכף נטפל בבעיה. כמו שאמרתי, המכונות האלה היו סוסי עבודה. לכן תחילה חשבתי שהשם מגיע דווקא מהכיוון הזה. אבל לא. השם ניתן על שמה של העיר העתיקה במזרח לכינרת, ושמה סוסיתא. עוד נחזור לנושא.
קבצים מצורפים
DSCN6122.jpg
DSCN6122.jpg (42.82 KiB) נצפה 7850 פעמים
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ירון פ. » ש' נובמבר 09, 2013 9:28 pm

איני יודע עד כמה מידע יש לך על הסוסיתא, אולם היא למעשה תוכננה ע"י ידי רילאנט ומבוססת על דגם 3 גלגלים שמעט הורחב....

את אמינות הסוסיתות ניתן לייחס אך ורק לפורד!! עקב מנועים ותיבות הילוכים מאד מאד אמינות...כל השאר היה גרוע, ההיגוי, איכות ההרכבה וכמובן החומרים מהם יוצרה.
אוסף כלי רכב ללא ליאות.
סמל אישי של המשתמש
ירון פ.
 
הודעות: 723
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2007 8:13 pm
מיקום: הרצליה

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ירון פ. » ש' נובמבר 09, 2013 10:04 pm

והנה היא הרילאנט ריגל עליה מבוסס עיצוב הסוסיתא קוביה -

http://www.classiccarcatalogue.com/RELIANT%201957.html
אוסף כלי רכב ללא ליאות.
סמל אישי של המשתמש
ירון פ.
 
הודעות: 723
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2007 8:13 pm
מיקום: הרצליה

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי annetzer » ש' נובמבר 09, 2013 10:34 pm

הכל נכון ירון ותודה על הקישור. הידע שלי בנושא מתבסס בעיקר על כתובים. כך אני יודע שהיה בחור בשם לדיסלאב שנלר, שאהב את רעיון מרכב עשוי פיברגלאס. בשנות החמישים, פנה שנלר אל חברת רילייאנט שאז ייצרה רכבי 3 גלגלים עם מרכב פיברגלאס. מהקשר הזה, קיבל שנלר אישור הרכבה (ולא ייצור) של מספר מצומצם של רכבים, בבית המלאכה בשם "מוסכים ומכוניות בע"מ". האמצעים היו דלים כמובן. בסוף שנות החמישים נכנס לתמונה יצחק שובינסקי שגם לו קסם הרעיון של מרכב מפייברגלאס. ומכאן ...אליך ירון. אני קצת הלכתי לאיבוד, וזאת גם הסיבה שפתחתי בדיון הזה מלהתחילה.
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי zeev » א' נובמבר 10, 2013 12:32 am

מזיכרון בלבד , והזיכרון שלי טוב למדי , נסעתי על מכוניות אלה שנים רבות , בהתחלה זאת אכן הייתה הקוביה והיא יוצרה עד כמה שאני זוכר עד שנת 1965 בשנים 1966 ו1967 יוצרה מכונית שנקראה גלבוע מנוע פורד 1200 cc , אכן מכונית לא רעה לזמנה , החל משנת 1968 יוצרה ב 3 דגמים טנדר , מסחרית , וסטיישן , כולן מצויידות במנוע סטנדרד טריומף , בנפח 1300 cc , המכונית אכן בנויה מפייברגלס וחברת רליאנט אחראית ללא מעט מכלולים .
נסעתי על מכוניות אלה משנת 1969 ועד 1979 סה"כ 10 שנים בעבודה קשה , לזמנה , אין ספק שהייתה מכונית בכלל לא רעה , שרות לא יקר , כך גם חלפים , היו מכוניות טובות ממנה ? בהחלט כן . היו גרועות ? גם כן , כן . בראשית שנת 1973 צויידה המכונית במנוע הילמן וכאן אני לא זוכר עד איזו שנה , מה שחסר בסוסיתא היה מזוג האויר שלא הותקן לעולם , אכן היו זמנים .
אגב המספר אכן לא מתאים לקוביה אלא אם הייתה רכב משטרה , צבא , או מסיבה כל שהיא קבלה את המספר מאוחר יותר או מספר מיוחד , שכן עד 1965 היו מספרים אחרים .
zeev
צוות הניהול
 
הודעות: 2344
הצטרף: א' נובמבר 11, 2007 11:47 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ufd41 » א' נובמבר 10, 2013 7:32 am

סוגרים חשבון: מי המציא את הסוסיתא?


http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/518/119.html

"מסע יחסי הציבור המשיך לאפריקה. שלושה צעירים, אביטל מוסינזון, אמנון ז’קוב ואמנון בירב, קיבלו לידם את אחת הקוביות הראשונות, ויצאו למסע עצמאי בן 15,000 ק”מ באפריקה. הסיקור פורסם אח”כ בהרחבה בירחון “ברכב”.יצאו 3 ישראלים למסע ראלי עם סוסיתא באפריקה אורך המסלול היה 15,000 ק"מ .
מקורות הציטוט מאתר:
http://israelmotorindustry.org/sussita-1962/

קריאה מהנה
נערך לאחרונה על ידי ufd41 בתאריך א' נובמבר 10, 2013 7:51 am, נערך פעם אחת בסך הכל.
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ufd41 » א' נובמבר 10, 2013 7:38 am

annetzer כתב:שלום רכ פורום נכבד

מזה זמן מה, עלתה בראשי השאלה, מה קרה לתעשיית הרכב הישראלית? שאלה שחוזרת ומופיעה בכל פעם שאני קורא למשל, בעיתונים על צוותי הסטידנטים בבאר שבע, השנה גם בטכניון בחיפה ובתל אביב. כותבים על הצוותים האלה (בפקולטה למכונות), רק דברים נפלאים. על השתתפותם בתחרויות, כשכל צוות בונה רכב. והרכב הזה צריך לעמוד בסטנדרטים לא פשוטים, קבועים מראש. ועוד יותר יפה, הצוותים האלה גם זוכים במקומות טובים מאוד (40 כאלה מכל העולם, מתחרים מדי שנה באיטליה). מבלי להיכנס לפרטים בנושא זה, אני בעצם אומר לעצמי, שבעבר הרחוק, הייתה תעשייה של מכוניות בארץ. עוד כשהייתי עולה חדש, בשנות ה 70', כבר הבנתי שיש מכונית ישראלית. ואז הדברים הולכים ומסתעפים אצלי בראש, ועוד שאלות נוספות עולות. מדוע הופסק ייצור המכוניות הישראליות? מדוע רק עכשיו הסטדנטים המוכשרים האלה החלו לעסוק בפרוייקטים מהסוג הזה? וכמובן, מדוע המכוניות שהם בונים, נשארים בגדר פרוייקטים בלבד? מדוע לא לפתח פס יצור שייאחד את כל הצוותים ואולי כך ייוולד מחדש פס ייצור לאומי, כחול לבן?

הפעם אני לא אכתוב (לפחות לא בשלב זה). אבל לפי מה שהרגשתי ביום שישי הזה (8.11.13), אולי יש כאן אנשים שיכולים לתת כמה תשובות ואפילו ישמחו לעשות זאת. אז בעצם אתם אלה שתמלאו את הכתבה הזאת. איך? לי יש המון שאלות. ולכם? לבסוף אני ארצה לתת את הכבוד גם ל "סוסיתא" עצמה (האוטו הישראלי הראשון...) לומר מילה. אולי לא תחדש לנו הרבה, אבל... לדעתי זה זה נושא מעניין, ועובדה שיש אפילו מועדון סוסיתות. יתכן ונגלה כאן דברים שלא חשבנו עליהם. אז בואו נתחיל.

1. שאלה ראשונה שלא ידעתי לענות עליה היא, מדוע קראו לרכב הראשון בא"י, סוסיתא?

בסוף 1959 נולדה ה"סוסיתא" לאחר שאוטוקרס הכריזה על תחרות ארצית לבחירת שם למכונית, ובה זכה יוסף שוב, אז סטודנט והיום דוקטור לאגרונומיה. "אני זוכר שיהודה היה במפעל וישב במשרד ביום שהחליטו", אומר דני שובינסקי. "2,355 הצעות הוגשו, שבעה הציעו את השם ?סוסיתא' והזוכה בהגרלה קיבל 500 לירות".
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ufd41 » א' נובמבר 10, 2013 8:21 am

לפני כחודשיים התקיים מפגש של אספני סוסיתות ורכבי אספנות בכלל.
למיטב זיכרוני במפגש זה הצליחו לרכז את כל דגמי הסוסיתות שיוצרו .
במפגש זה נערכה גם מכירה פומבית אשר הכנסותיה הועברו לעמותה גדולים מהחיים.
במכירה זו נמכר פריט שכלל את הסמלים שהורכבו על הסוסיתא לדורותיה (פרט לסברה ששלא מוסגר והגיע בנפרד).
היתה תחרות גדולה על פריט זה ובסוף הוא הגיע למקומו הנכון והראוי, זכה בו נציג משפחת שובינסקי.
Untitled.jpg תמונה של סוסיתא.jpg
Untitled.jpg תמונה של סוסיתא.jpg (28.19 KiB) נצפה 7813 פעמים

תמונות ממפגש מועדון פיבר קלאב אשר אירגן את המפגש ניתן לראות בקישור המצורף.
http://public.fotki.com/ufd41/8hbcg/1-30082013/
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי אריהג » א' נובמבר 10, 2013 3:19 pm

חומר יפה נוסף אודות סוסיתא: http://www.collect.co.il/content.aspx?id=88
אריהג
 
הודעות: 746
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2011 6:27 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ufd41 » א' נובמבר 10, 2013 3:40 pm

אריה שים לב.
יש התייחסות למה ששאלת בעבר לגבי רכב רכב שטח דרגון (Dragoon).
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי annetzer » א' נובמבר 10, 2013 7:10 pm

חריצות ונמרצות לשמן. מאוד נהנתי לקרוא את הקישורים. תודה! הם בעצם מכסים את כל הסיפור. וסוגרים את הדיון? לא לגמרי. אריה הזכיר שבעצם המכוניות האלה לא תוכננו וגם לא יוצרו לגמרי בארץ. גם ירון צירף את הידע שלו בעינין זה. זאב נתן תזכורת על המנועים בשנים שונות וגם פרס כמה מהדגמים. אז מישהו יכול להסביר מה יוצר באותם מפעלים בחיפה ובטירת הכרמל? המרכב? הברקסים? ברור לנו שמה שיצא משערי המפעל הייתה מכונית שחלק מהחלקים המכאניים והמנוע, הובאו תחילה מפורד, א"כ מטריומף.
ישנם עוד שני אתרים שמהם סיכמתי לעצמי, רק לא יודע איך להעלות את הקישור. מקישים "סוסיתא" בגוגל ומקבלים את האתר של וויקיפדיה-סוסיתא (המכונית). ישנו אתר נוסף Autocars Co. שבעצם מספר בקצרה על המפעל.
יחד עם הכתבות הנ"ל, תהנו גם מהתצוגה ואל דאגה, המוצר המוצג הוא להמחשה בלבד, כולל מ"ס הרישוי.
קבצים מצורפים
DSCN6118.jpg
DSCN6118.jpg (32.45 KiB) נצפה 7791 פעמים
DSCN6131.jpg
DSCN6131.jpg (29.99 KiB) נצפה 7791 פעמים
DSCN6128.jpg
DSCN6128.jpg (35.3 KiB) נצפה 7791 פעמים
annetzer
 
הודעות: 197
הצטרף: ה' אוגוסט 08, 2013 6:45 pm

Re: מה הסיפור שלך סוסיתא?

הודעהעל ידי ירון פ. » א' נובמבר 10, 2013 8:42 pm

קצת סדר במנועים שהורכבו - בתחילה פורד 1 ליטר של פורד אנגליה, לאחר מכן 1.2 של פורד אנגליה, בהמשך שנות ה-60 מנועי טריומף, בשנת 1976 חזרו לפורד ובשנת 1979 מנועי הילמן.
אוסף כלי רכב ללא ליאות.
סמל אישי של המשתמש
ירון פ.
 
הודעות: 723
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2007 8:13 pm
מיקום: הרצליה

הבא

חזור אל פורום אספנות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 2 אורחים

cron