כלי רכב ימבשתי ה- DUKW

הבמה שלכם לכל נושאי האספנות בארץ ובעולם

כלי רכב ימבשתי ה- DUKW

הודעהעל ידי AKICHU » ש' מרץ 14, 2009 3:17 pm

בשנות ה- 60/70 היו קיימים בארץ כלי רכב אמפיביים (ימבשתיים) אשר נלקחו שלל באחת ממלחמות ישראל מהצבא המצרי. כלי הרכב נקרא "ברווז" או ה- DUKW והיה אחד מכלי הרכב האמפיביים המפורסמים של מלחמת העולם השנייה. זוהי משאית שפותחה עבור הזירה הפסיפית (האוקינוס השקט) על מנת לאפשר אספקת כוחות תוך גישור על מכשולי מים. הרכב תוכנן כפרויקט מלחמתי בידי חברת היכטות Sparkman and Stephens
תמונה

כוחות הצבא האמריקאיים דחו בתחילה את שימושו של הברווז ככלי רכב צבאי. באחד הימים נקלע רכב כזה שהיה בנסיעת מבחן בפרובינסטאון שבמסצ'וסטס, לאיזור שבו משמר החופים האמריקאי היה עסוק בחילוץ צוותיו שנקלעו לתוך ים סוער. רוחות של 60 קשרים, גשם וים גבוה מנעו מכלי השייט שברשותם לחלץ את 7 אנשי צוות משמר החופים, ל"ברווז" לא הייתה שום בעיה עם תנאי מזג האוויר הללו וההתנגדות של כוחות הצבא פשוט נמוגה לאור ביצועיו באותו היום.

האב טיפוס של הברווז נבנה ע"י חטיבת GMC בג'נרל מוטורס וזכה לכינוי "משאית צהובה" בתחילת מלחמת העולם השנייה והתבסס על ה-
GMC CCKW
תמונה
בתוספת מעטפת של סירה ומדחף.

סרטון: DUKW

כלי הרכב נקנו מצה"ל ע"י חברת נאות הכיכר לטיולי מדבר, אשר השתמשה בהם לנסיעה במדבר ולאחר מכן לנסיעה קצרה במים עם קהל תיירים צוהלים. אני בעצמי הייתי שותפה לחוויה של נסיעה עליהם במסגרת קייטנות הקיץ של ילדי עובדי תמנע. הנסיעה הרכובה בוואדיות מסביב לאילת ולאחר מכן הטבילה בים.
תמונה

גורלם היה שהם הוטבעו על מנת לשמש כשלד להתפתחותו של ריף מלאכותי.
תמונה
תמונה

וזאת במסגרת פרוייקט לבניית ריף מלאכותי בחוף הצפוני של אילת בשנות ה-90.

האתר עם השנים נשכח ורק מעט צוללנים ידעו עליו, הוא נשמר בגדר אתר סודי ונגיש למעטים.
הסיבה הייתה שהוא היה מעבר לקו 300 המטרים שממנו והלאה מותר למעבר כלי שייט, גם לשייט עצמי ללא רשיון, קרי עמך המטורף וחסר האחריות, ולכן הצלילות נעשו השכם בבוקר לפני שעמך התעורר וקרע את הים ואת ראשיהם של הצוללנים.
כאמור, הבעיה הייתה שמיקום האתר הייה בגדר סוד, וידוע רק למספר מועט של צוללנים. עם השנים גברו המחאות על חוסר באתרי צלילה באילת מחד גיסא, ומאידך קיומו של אתר יפיפה שנגיש אך ורק למעטים, ונוצר הצורך המיידי לתקן את "המעוות", ולכן לפני כחצי שנה בדצמבר 2008 החלו להציף את כלי הרכב ולהעבירם למקום החדש מזרחית למלון הרודס בתחום קו ה-300 מטרים.
תמונה

מי שלקח על עצמו את המשימה בהתנדבות הם הצוות הטכני של מרינה דייורס.

סרטון: העבודות

מצד אחד אני שמחה שמחזירים את השוניות לחוף הצפוני, שהרי עד שנות השבעים היו עדיין שוניות טבעיות ממש מול קניון הים האדום של היום, היה שם מזח של סירות זכוכית למי שזוכר ולמעשה אפשר ליהנות ממנו עד היום; סירת הזכוכית - סירה עם קרקעית מזכוכית שדרכה ניתן ליהנות מהנוף הימי של שוניות האלמוגים והחי והצומח שבים האדום
תמונה

אבל מצד שני ישנה הבעיה שבהעברת כלי הרכב (4 אמפיביים ומכבש קטן) הורסים שונית חיה שנוצרה במשך השנים.

ולסיום משהו עתיק מהימים הטובים של אילת (לדעתי) כשכל מבני אום רשרש עדיין קיימים, והמלון הכי מפואר היה נפטון והאוטובוסים של יונייטד היו אדום לבן, מטוסי ארקיע היו הראלד, שדרות התמרים היו שדרות ולא כיכרות וחול הים היה טבעי ולא זיף זיף

להקת פיקוד הדרום בתכנית מעוז א' א' שהופקה בשנת 1970
סרטון: לאילת

שבת נפלאה
אירית

מקורות:
אתר הבית של קבוצת הריף
אמיר גור מעל ומתחת למים
ויקיפדיה
אוסף הצילומים הלאומי
אני
נערך לאחרונה על ידי AKICHU בתאריך א' מרץ 15, 2009 12:51 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.
טיפ לחיים : אף פעם אל תטוס בחברת תעופה שטייסיה מאמינים בגלגול נשמות
אושר משמעו: בריאות טובה וזכרון דפוק .
סמל אישי של המשתמש
AKICHU
 
הודעות: 2792
הצטרף: ב' נובמבר 19, 2007 5:41 pm
מיקום: חברה ב- IVC, עמותת חיל האוויר

הודעהעל ידי ufd41 » ש' מרץ 14, 2009 6:09 pm

מסתבר שב ים סוף ישנן כלי שייט רבים שטבעו או הוטבעו בכוונה על מנת לשמש אתרי צלילה ושוניות מלאכותיות.
בן כלי השיט הבולטים והמעניינים שהוטבעו יש את אוניות חיל הים
אח"י סופה
תמונה

ואח"י נץ
תמונה
שסיימו את שירותם בחיל הים והוטבעו כדי יתשמש כשוניות מלאכותיות ואתרי צלילה.
והאוניות שעלו על שירטון וטבעו
יש גם את אוניית האספקה של הצי הבריטיThistlegorm שהובילה תחמושת כלי רכב ואופנועים ואשר הוטבעה ע"י צוללת גרמנית
תמונה
מישהו מצליח לזהות איזה אופנועים אלו?

ישנה גם האוניה Gianis D שהובילה כלים סניטרים וכעת איזור טביעתה מכוסה בכלים אלו.
תמונה

ואת ירון בטח יעניין יש גם את אוניית המשא הקפריסאית LARA שעלתה על שירטון


מקורות
אתר קבוצת ריף
אתר תפוז בלוגיה
וידע אישי
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

הודעהעל ידי zeev » ש' מרץ 14, 2009 6:27 pm

זאת אוניה שטבעה ועליה כמות לא קטנה של אופנועי b.s.a wm - 20 סהרה . מה שמחזיק אותם שלמים היום זה האבנית האלמוגים ועשבי הים שעם השנים ציפו את המתכת , אני מכיר תמונות אלה כבר שנים רבות לדעתי הם יוצרו בין השנים 1939 - 1945 בארץ כולם נרשמו כאילו יוצרו ב - 1942 . - זאב
zeev
צוות הניהול
 
הודעות: 2344
הצטרף: א' נובמבר 11, 2007 11:47 pm

הודעהעל ידי ufd41 » ש' מרץ 14, 2009 6:32 pm

נו זאב
אז אפשר להכין בלונים ולהתחיל להוציא אותם?
ברוכים הבאים לעולם הטילונים.
אתר הטילונים הקלאסיים I.C.M וכל השאר - http://icmisrael.com/
אלבום צילומים - http://public.fotki.com/ufd41/
פייסבוק - http://www.facebook.com/groups/icmisrael/
סמל אישי של המשתמש
ufd41
איש הטילונים
 
הודעות: 1178
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2007 7:54 pm

הודעהעל ידי lior_baruch » ש' מרץ 14, 2009 10:06 pm

מדהים!

תודה אירית!
חלומות נועדו להגשמה

http://www.BackOnTwo.com
סמל אישי של המשתמש
lior_baruch
 
הודעות: 333
הצטרף: ב' אפריל 21, 2008 9:43 pm
מיקום: צילינדר מספר 8

הודעהעל ידי zeev » ש' מרץ 14, 2009 11:16 pm

ufd41 כתב:נו זאב
אז אפשר להכין בלונים ולהתחיל להוציא אותם?


לא חיים , ציפוי האלמוגים ישבר כאשר תנסה להזיז , לא צריך לגעת בקבר ישן , ואפילו אם תצליח להוציא שלם ( עד כמה שאני זוכר זה כ - 40 מטר עומק שם )למה הוא טוב ? - זאב
zeev
צוות הניהול
 
הודעות: 2344
הצטרף: א' נובמבר 11, 2007 11:47 pm


חזור אל פורום אספנות

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron